Whazzamn' young blood.
På tide med anbefaling del 2 for dagen / natten / ka faen. På tross av at det er lite som kan følge opp og holde vann etter en god Lil' Boosie-post, sitter jeg på en verdig kandidat som fortjener å bli kastet noe lys på.
Per i dag er Atlanta blitt Alaska, en av de få tingene du kan lære av å høre på OJ Da Israelite (men altså, cop a chicken dawg - jeg er fan - beklager til den andre halvdelen av bloggen). Enten låten handler om kokain eller studio har vært fylt av det, har temaet blitt en ekstraordinær favoritt i byen, tett etterfulgt av fitte og strippere. Ikke at jeg har tenkt å mene noe frem eller tilbake om akkurat dét i dette innlegget, men i post-Trap Or Die-era'en er det nok mange som ikke er klare over at Atlanta var et høysete for bass - rett etter storebror Miami - på seint 80-tall / tidlig 90-tall.
Kilo Ali (rapper) og Red Money (produsent) kom ut på basstippen, slapp noen undergrunnsklassikere og beveget seg videre. Red Money gikk solo midt på 90-tallet, noe jeg regner med skjedde etter han ble klar over at han strengt tatt er mye fetere enn Kilo Ali. Vi kan alle være takknemlige, for det resulterte i denne debutskiven fra '95:
Jeg hadde oppsig på albumet fra første gjenomlytting, men det blir bedre når du tar deg tid til å legge merke til detaljene, spesielt lydmessig. Produksjonen er en variert og komfortabel miks av sørlig funk og lyden av gangsta rap fra vestkysten (en miks sørstatene perfeksjonerte i løpet av 90-tallet, jf: Houston), kombinert med mer bunntunge bass-tradisjoner og 80-tallsvibber. Red flyter bra over bakgrunnen, og overrasker ofte med jælla fete vendinger fordelt mellom mer repetitive partier. Jeg liker å kalle det et bilalbum; den perfekte gjennomlyttingen skjer tilbakelent (og passe skev) i en liten boble i tid og rom. Men for all del, er du som meg - 24 år og fortsatt uten lappen - last opp mp3-spilleren og gi faen. K-Bave er tross alt en talsmann for de myke trafikkantene, og motstander av påvirket samferdsel... i hvertfall prinsipielt sett. En liten smakebit:
Det må legges til at jeg digger at han kommenterer utviklingstrekkene han ser rundt seg, i kraft av å være en artist som befant seg i vannskillet mellom Miami Bass, crunk og trap-music:
"Niggas is killin' it these days /
when I was growin' up niggas played instruments, MC'd and DJ'd /
break-dancin' and poppin' was the shit /
you just might go to a party and see two niggas fightin' - and that was it /
now everybody wants to be a thug, or sell drugs /
Colors and Boyz N Da Hood got me dodgin' slugs /
It's gettin' kinda dangerous to go and hang /
cause you now have this many niggas down here thinkin' that they of in gangs"
Det høres kanskje tamt ut, og er selvsagt ikke noe nytt, selv ikke i '95. Likevel er det forfriskende å høre en som tidlig oppfattet hvor udugelig hele oppleget kunne bli, og samtidig ikke er redd for å vise en nærmest barnslig glede over det å lage musikk og elske musikk, noe han fortsetter å gjøre gjennom hele platen. Ok, så blir det til at jeg mener noe om status quo i Atlanta, og rap, likevel. Jeg mener, jeg har aldri hatt noen naiv forventning om at hver røverhistorie skal være kredibel eller beundringsverdig; tvert i mot, jeg forventer egentlig ikke en setning sannhet, langt mindre å få noe særlig igjen utover musikkopplevelsen i seg selv. Kort sagt: jeg har oppsig på Rick Ross (og det er faen meg ekte, word life dun). Fallitten inntreffer i det musikken blir så ufattelig kjedelig; intetsigende, tom og deprimerende, strippet for selv den mest blodfattige underholdningsverdi. Da sjekker jeg heller ut Bleu DaVinci flæyshje BMF sine importerte giraffer og isskulpturer på SMACK DVD - det måtte selvsagt gå galt, men er i all sin håpløshet likevel en mer underholdende (og mindre flau) affære.
Men, nok om det. Last ned. Headset. Nyt.
Dette albumet har gått meg hus forbi, enormt gode greier! Heldigvis er det aldri for sent så lenge noen holder musikken levende... Er forøvrig enig i dine analyser av rapverden. Raoss er en av de få ekte rapperene i dag.
SvarSlettHelvet for et album! Produsert av Jesus, On Yo Ass er sinnsvak.
SvarSlett