tirsdag 1. mars 2011

Slicker than grease


















Finally here, with the Opaqueness
I'm slicker than grease, haters really gon' hate this
...but this the safest purchase this year
represent the money and entertain all you squares
king born in the spring in the year of the Dragon
bringin' you Scandinavian FUNK
...pants ain't saggin'.


Jeg drev og var stor i kjeften i innlegget under og hevdet at Tier'n og Lars' Forberedelsen er den beste norske raputgivelsen. Det gikk opp for meg at jeg blir nødt til å ta det delvis tilbake (men bare delvis, Forberedelsen er virkelig et monster). Grunnen? Opaque. Om vi kun hadde snakket engelskspråklige utgivelser fra Norge hadde det aldri vært tvil - Gourmet Garbage er det mest solide greiene som er blitt snekret sammen her til lands. At det er på engelsk og likevel høres jælla bra ut sier egentlig alt man trenger å vite om albumet. Det er også noe med Opaque som gjør at jeg føler han symboliserer alt som er kult med den erketypiske T.P.-måten å gjøre engelsk rap på, hvis dere skjønner hva jeg mener (tenk Warlocks), i tillegg til å ha sin helt særegne gummiflow. Tommy Tee sin produksjon er plettfri, rett og slett fantastisk. Tilbake i 2001 var dette den første smakebiten vi fikk:



Animasjonene minner om To Trøtte Typer, haha. Tror faktisk det gikk på NRK sånn rett før eller etter Crossfade på ZTV, der denne videoen dukket opp ganske ofte. Husker godt å være 15 år gammel og danke meg sene kvelder på gutterommet for å sjekke det ut, kanskje ta opp noen videoer på VHS (!) hvis det var på tide å skifte ut de som allerede var på den ene kassetten jeg eide. Sinnsykt å tenke på at det snart er 10 år siden. Gourmet Garbage er som å ta en snartur tilbake, samtidig som det høres akkurat like bra ut i 2011. Elastic er et perfekt eksempel på måten Opaques spesielle stil og Tommys knirkete produksjoner kommer sammen:


Opaque - Elastic

Funky like a  !

La oss håpe Tommy Tee forviller seg inn i disse forvridde og sinnsykt fete lydlandskapene igjen. Nesten hypnotisk til tider. Uten å være sikker tror jeg faktisk det er det eneste albumet han har produsert 100% back 2 back, et format som åpenbart passer han ypperlig. Det er egentlig ikke mer å si enn at alle som ikke har denne skiven i hyllen bør kjøpe den ASAP. Joda, den ligger til nedlastning her, og jeg er en notorisk pirat, men jeg prøver alltid å støtte mer hjemmekjære artister så langt geltene rekker. Likevel tenker jeg det er greit vi smeller denne opp i tillegg, siden Opaque er mer eller mindre pensjonert (eller aksjemegler eller profesjonell leiemorder eller noe sånn, ikke godt å si), og helt sikkert aldri tjente noe særlig spenn på opplegget uansett, lol. Med det sagt...






I samme slengen fant jeg en Opaque-låt jeg har glemt for årevis siden. Tror den kommer fra en gammel vinylutgivelse. Beklager at lyden er litt så som så, men føkk it, jeg lar ikke det pisse på vår parade:


Tommy Tee - Word$ (ft. Opaque)

Words for turds who don't know.

4 kommentarer:

  1. Stor denne her. Syns å huske at Gourmet Garbage fikk 4 og en halv mic i the Source. Tommy var i siget på 90-tallet.

    SvarSlett
  2. tenkte på det snitt, at du måtte svelge t & l som beste, så tok det en liten time så hadde du fikset det sjøl. hehe.

    alle må jo ha denne, for helvette.

    SvarSlett
  3. porthos: haha, ja, måtte ganske kjapt inn og korrigere. likevel jeeekla klar for en UL av Forberedelsen. ch'mon mayne!! ^^

    ragga: faen, stemmer det! har faktisk lest den anmeldelsen. ganske drøyt, med tanke på at The Source forsatt var hip-hop-bibelen i 2001 og 4,5 mics faktisk betydde noe, før den fissne revmatikeren Benzino rykket inn og tvang jødetjommien sin til å bli med på å føkke opp hele sjappen.

    SvarSlett
  4. Perler for svin, I tell you.

    SvarSlett